Šikanovanie

Autor: Nika Poláková | 2.9.2015 o 9:37 | Karma článku: 3,52 | Prečítané:  916x

...Agresivita na školách progreduje a má často až deštruktívne dôsledky najmä na psychickú stránku osobnosti žiaka. Prevencia šikanovania je dôležitou súčasťou riešenia tohto problému. Niekedy však ani samotná prevencia nestačí...

Každý z nás sa určite aspoň raz v živote stretol s prípadom šikany na škole. Či už išlo o Vaše dieťa, o známeho alebo prípady, ktoré boli medializované. Šikanovanie patrí k závažným sociálno-patologickým javom. Čo sú to sociálno-patologické javy? Ide o sociálne deviácie, ktoré sú jedným  z najzávažnejších problémov súčasného spoločenského vývoja. Patria sem kriminalita, alkoholizmus, záškoláctvo, patologické hráčstvo, šikanovanie a iné. Z roka na rok prípady šikanovania najmä na základných a stredných školách stúpajú. Čím to vlastne je? Dôvody vzniku sú rôzne. Môže ísť o vážne problémy v rodine, nedostatok pozornosti zo strany rodičov, nesprávne trávenie voľného času alebo dieťa šikanuje druhých aby si vybudovalo rešpekt čo vôbec nie je správna cesta. Existujú prípady kedy je šikanovanie očividné a vie o ňom celá škola. V praxi sa však niekedy stretávame i s takými, kedy učitelia alebo rodičia ani len netušia, že niektoré z detí sú šikanované alebo šikanujú iných. Niet sa čomu čudovať.... Je pre dieťa ťažké o tom hovoriť. Je to veľmi citlivá téma a veľa detí sa bojí, že keď o tom niekomu povedia a začne sa to riešiť agresori ešte na intenzite útokov pridajú, iné deti sa za to dokonca hanbia. Šikanovanie je jav, ktorý silne ohrozuje zdravý vývin dieťaťa, zasahuje jeho sebavedomie, sociálne vzťahy, postavenie v skupine a podobne. Viaceré výskumy jasne naznačujú, že veľké percento detí a mládeže je nejakým spôsobom šikanovaných svojimi spolužiakmi, pričom agresori vyhľadávajú obete na miestach ako je napr. internát kde je slabá miera kontroly žiakov v ich voľnom čase, ale aj v priestoroch školy, v šatni, na chodbe a podobne. Šikanovanie má niekoľko podôb.

a)fyzické násilie – ide o spôsobovanie bolesti a zranení (strkanie, bitie, kopanie, údery nejakým predmetom a pod.)

b)verbálne útoky – prejavujú sa používaním nadávok, hanlivých prezývok, ponižovaním, výsmechom a iné

c)spôsobovanie materiálnych škôd – branie peňazí, vecí, poškodzovanie vecí, odevov...

d)sociálna manipulácia – izolácia, ignorovanie, vylúčenie zo skupiny

e)znervózňovanie, vyhrážanie a ohrozovanie

f)vynucovanie si služieb, rozkazovanie

Viaceré výskumy tiež ukázali, že najčastejšie sa stretávame s verbálnymi útokmi, vyhrážaním sa a ohrozovaním obete. Osobitnou formou šikanovania je kyberšikanovanie alebo tiež elektronické šikanovanie kedy je hlavnou zbraňou agresorov najčastejšie internet. Nejeden z prípadov kyberšikany sa skončil tragicky kedy to šikanovaný žiak nezvládol a ukončil svoj mladý život.......pretože to nik nevidel alebo keď videl nikomu o tom nepovedal. Ale to sú pomerne ojedinelé prípady...Však chvalabohu! Pre šikanované deti je veľmi dôležité aby mali oporu v rodičoch. Ak cítia oporu a lásku zdôveria sa im skôr ako tie, ktorých rodičia nemajú čas alebo nemajú s deťmi dobrý vzťah. Žiak začne utekať zo školy alebo do školy vôbec nejde. Prídu neospravedlnené hodiny, rodič ide do školy a keď príde domov vo väčšine prípadov na dieťa nakričí čo to má byť a dá mu zaracha. Ale spýta sa niekto prečo? Čo ťa k tomu viedlo? Máš v škole problémy? Aby dieťa cítilo, že ho chce rodič vypočuť a poskytnúť mu oporu? Málokedy..... A tak sa problémy len nabalujú a príde zhoršený prospech, záškoláctvo, zhoršená známka zo správania a v konečnom dôsledku je dieťa ten problémový žiak. Ale prečo k tomu došlo to už neskúma nik. Treba hľadať príčiny a nie len riešiť dôsledky. A to isté platí aj pri učiteľoch nie len rodičoch avšak zdôrazňujem, že NIE pre všetkých lebo rodičia a učitelia sú tiež rôzni a majú rôzne prístupy k riešeniu problémov. Škola plní voči spoločnosti niekoľko funkcií a jednou z nich je aj výchovná funkcia. Práve v jej duchu je potrebné venovať zvýšenú pozornosť problematike šikanovania a najmä tomu aké má následky. Čím dlhšie tento sociálno-patologický jav trvá tým sú jeho dôsledky vážnejšie.  Rôznymi preventívnymi opatreniami však môžeme výskytu šikanovania predchádzať. Niekedy preventívna činnosť vo výchovno-vzdelávacom procese nestačí a je nutné participovať s Centrom pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie alebo s políciou SR - oddelenie komunikácie a prevencie. Na školách je stále málo sociálnych pedagógov, ktorý sú naozaj potrební pretože dokážu tieto problémy riešiť efektívnejšie. Je to veľká škoda pretože našou hlavnou náplňou práce je pomáhať deťom :) a to či už rovno pri riešení (nie len) šikanovania alebo v rámci prevencie aby sme jeho vzniku zabránili. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

U. S. Steel odchádza, o košickú fabriku bojujú Třinecké železárny

U. S. Steel predáva košické železiarne, ponuku predložili Číňania a skupina slovenských miliardárov.

KOMENTÁRE

Úbohá stredná trieda, tá sa vo Ficovom vlaku nevezie zadarmo

Ak sa niektorí chcú mať závratne dobre, musia sa tí ostatní mať horšie.

KOMENTÁRE

Ako o tridsať rokov rozvrátim našu spoločnosť

Moderné demokracie sa premenia na vlády starých.


Už ste čítali?